JULTIDEN

• Ändrade direktiv för offentliga mässor från den 23 december

1. För mässor och andra gudstjänster inomhus med högst 20 deltagare behöver man inte genomföra några särskilda smittskyddsåtgärder.

2. För mässor och andra gudstjänster inomhus blir det tillåtet med fler än 20 deltagare (men maximalt 500 deltagare) om lokalen är tillräckligt stor för att man ska kunna hålla avstånd mellan sällskap. Precis som tidigare får antalet deltagare i ett och samma sällskap uppgå till högst åtta personer. Sällskap ska kunna hålla ett avstånd om minst en meter i sidled samt framåt och bakåt från andra sällskap. Alla måste ha en anvisad sittplats.

3. Vid stora högtider då många förväntas vilja delta i mässan kan - som en sista utväg - vaccinationsbevis användas för att slippa begränsningen om avstånd mellan sällskap.

• Vår gudstjänstordning

VECKA 51pages

Stilla Vecka SKÄRTORSDAG 18:00 - Nattvardens instiftelse, Jesu sista måltiden, fottvagning LÅNGFREDAG 14:30 - Korsvägsandakt 15:00 - Långfredagens ceremoni, korshylning PÅSKVAKAN 10:00 - Matvälsignels

Vecka 13